Печерний храм біля села Стінка. Світлини Олени Крушинської. 2004 p. |
На лівому крутому березі Дністра на висоті 12-15 метрів є природна печера, яка, очевидно, ще в язичницький час після нескладної обробки була пристосована для святилища, пізніше перетвореного в християнський храм. До недавнього часу на стінах грота були видні висічені в камені знаки як поганської, так і християнської символік. У гроті є також комплекси знаків, які можуть бути текстом невідомої нам писемності. Всі знаки спотворені часом, а пізніше також сучасними написами, тому їх реконструкція різними людьми дещо відрізняється в деталях. Тим не менш, вони мають певну історичну цінність, оскільки в останні роки написи вже неможливо розгледіти. На південній і північній стінах входу видно зображення хрестів. Грот має в плані трапецевидну форму з довжиною стіни 8 м, шириною 9 м, заввишки 4 м. Посередині грота проглядається вівтарна частина з двома притворами. У центральній частині вівтаря викарбовано зображення солярного знака у вигляді свастики. Діаметр знака 30 см, його вертикальний елемент має роздвоєні кінці, а горизонтальний зігнутий з одного боку вгору, з іншого - вниз. На північній стіні вівтаря проглядається тамгоподібний знак у вигляді прямокутника, пересіченого поперечною рисою, на південній стіні храму є рельєфне стилізоване зображення стрибаючого звіра, а на західній - викарбовано напис, що складається з шести тамгоподібний знаків. Перший і четвертий знаки нагадують цифру 4. Другий і п'ятий мають форму петлі, один з кінців якої закруглений, а другий зігнутий під кутом. |
Третій знак має вигляд звужених під кутом вниз рисок, а шостий нагадує кириличну букву Н. Нижче напису видно ще два знаки, що нагадують грецькі капу і омегу. Біля входу в храм знайдені фрагменти гончарного посуду, на одному з яких є орнамент, характерний для часів Kиївської Русі. Пам'ятник можна віднести до категорії поширених в 11 - 12 ст. храмів, з яких найбільш близьким є відомий храм біля с. Міжгір'я на Тернопільщині. Тамгоподібні знаки близькі знакам Північного Причорномор'я. Рисунки подібні зображеним на стінах печери відомі в християнських храмах, зокрема в Софійському соборі в иєві. На одній зі стін Михайлівського собору є зображення стрибаючого гепарда. |
Ліворуч: Вхід до гроту і вид на Дністерр з нього. Фото В. Бакусах. |
Ліворуч: Група дослідників прибула до печери Вгорі: Викарбуваний знак на стіні. Праворуч: Інтер'єр печери. Рисунок А. Квятковського |
Ліворуч: План гроту роботи Бориса Іванкова. Цифри означають номери знаків, поданих нижче. |
На фотографіях цієї сторінки зарисовані раніше знаки зафіксовані у природному вигляді станом на 2004 рік. Ліворуч: Частина лівої стіни храму, на якій при бажанні можна побачити викарбуваний хрест. |
Зображення на стінах печери в зарисовках учасників експедиції "Дністер" (1989 - 2004 рр.) |
Написи на стіні, скопійований Борисом Іванковим в 1989 р. (ліворуч) і копія того ж напису Андрія Квятковського (правіше). Окремі знаки схожі на рунічне письмо давніх тюрків, зокрема, як на орхонскіх-єнісейські, так і на давньочуваські (пор таблиці нижче) |
Орхонсько-єнісейські знаки розшифрував датський вчений В. Томсен. Давньочуваську рунічну писемність вивчав А.А. Трофимов. На сайті " Культурное наследие Чувашии" подана таблиця давньочуваських рун (див. вище) Ліворуч: таблиця рунічних знаків, складена за даними болгарського дослідника П. Добрева, який вивчав рунічні написи з села Мурфатлар в Північній Добруджі, на стінах першої болгарської столиці Плиски та в інших місцях. Пропонована ним розшифровка грунтується на припущенні іраномовності древніх булгар, тому помилкова, але більшість наведених ним знаків безсумнівно належить булгарам (частина знаків явно кириличні). |
Ще один набір давньочуваських рун наведено без вказівки джерела на сайті " Край ста тысяч песен" Свердловської обласної міжнаціональної бібліотеки. Кожному із знаків можна знайти відповідність або в орхонскіх-єнісейських знаках або в таблицях Трофімова і Добрева. Подібність знаків з печери Стінка деяким рунам дає підставу зробити висновок, що напис в печері залишили давні булгари. (Для зручності порівняння подібні знаки пронумеровані і поміщені в білі рамочки). Знакам під номерами 10, 11, 12 можна знайти відповідності в таблицях Трофімова і Добрева. Знак під номером 13, як зазначалося вище, висічений також окремо. Очевидно він мав сакральне значення. Можна припускати, що облаштована певним чином печера спочатку використовувалася як язичницьке святилище, а пізніше, судячи з залишеної символіки, як християнський храм. |
А тепер спробуємо розшифрувати центральний напис на вівтарі храму, який відновлений за зробленими зарисовками. Його гаданий вид поданий на малюнку зліва. |
Ми бачимо, що перші два знаки аналогічні двом останнім знакам. Якщо напис зроблено на булгарській мові, то за законом відкритого складу, який діє у чуваській мові, другий і останній знаки повинні бути голосними, якщо слово починається з приголосного, що найбільш ймовірно (в чуваській мові переважна кількість слів починається з приголосного). Перший знак у формі літери Ч идентичний знаку, який відповідає звуку d в таблиці Добрева. У сучасній чуваській мові близький до цього звук передається буквоюt (окремої літери для звуку d нема). Тоді в сучасному чуваському написанні напис мав би мати вигляд t8??t8, де 8 – будь-який голосний звук, а інші два знаки залишаються під питанням. В словнику чувашської мови [Скворцов М.И. (Ред.) 1985] нічого ліпше, ніж стійке словосполучення tupatu "давати клятву" знайдено не було. Такий напис для вівтаря дуже підходить. Серед чувашів до сих пор зберігся звичай "тупа ту" – давати клятву вірності перед вступом у шлюб. Таким чином, виявлено чергове свідчення перебування давніх булгарів (скіфів) на території Західної України. |